THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

24 Sept 2013

Vreth interview/article from Peppar.fi

Date: March 26th 2010

Mathias ”Vreth” Lillmåns
Ålder: 27 år.
Född i: Jakobstad.
Aktiv i: Finntroll, Chthonian och snart Observant.
Bor i: Helsingfors.
Civilstatus: Sällskapar.
Har turnerat med: Carcass, Arch Enemy, Nile, Children of Bodom, Eluveitie...
Hur han undviker turnébaksmälla: Vodka och öl, inget vin.
Garderobskelett: Han har bandat in nästan alla av Charles Plogmans skivor i studion.
Gått längst utan att duscha: 7 dagar under en USA-turné.
Önskeland att turnera i: Australien.
Om sightseeing under turneer: ”Inte orkar man se Triumfbågen hur många gånger som helst."
Hans beskrivning av Finntroll: Hellre fem över än fem före.
Trött på trollskämt: Ja.

Trollet från Jakobstad

För fem år sedan visste ingen utanför Jakobstad vem Mathias Lillmåns var. I dag är han vokalist i Finntroll, lystrar till artistnamnet Vreth och måste ha livvakt när han rör sig i Mexiko. Han är Svenskfinlands enda metallikon.

Tajta mörka jeans och en svart läderjacka på en tanig kropp. Det bruna håret svajar över hans korsrygg som en silkespendel när vi korsar Mannerheimvägen i Helsingfors på väg mot ett lugnt kafé. Han ser sig om hela tiden, nästan som om han verkar förvånad över att han kan gå omkring bland människor utan att bli antastad.

Han är vokalist och frontman i pagan metal-bandet Finntroll som kombinerar humppa, black metal och nordisk mytologi (kolla videon av deras senaste singel här). Han må vara född i Jakobstad och må ha varit okänd fram till och med 2006 när han fick jobbet, men han är i dag inget mindre än en sexikon bland unga kvinnliga metallfans ute i världen.

Han är också minst känd just i Finland. Något han uppskattar.

- Senast vi var i Mexiko tvingades vi skaffa livvakter. Annars hade tjejerna slitit oss i bitar. De stod i skockar iklädda Finntroll-skjortor väntade på oss redan vid flygplatsen. Man kände sig lite som en medlem i Beatles. Det var helt sjukt.

Som frontman är han automatiskt föremål för det han själv kallar Lead Singer Disease. Publikens blickar dras till honom på gott och ont.

Han rycker på axlarna och...är det ett leende som skymtar?

- Det är nu bara så att tjejer alltid dras till sångaren.

Baksmällan den största fienden

Han har nu varit hemma i Finland i några dygn efter en månads turné i Mellaneuropa med gigs precis varje dag – ett ovanligt tufft schema. Han ler trött när vi bänkar oss.

Hans röst är mörk, låg, varm och lite småhes. Som flitigt turnerande sångare ofta låter.

- Jag har inte gjort mycket annat än sovit sedan måndag. Det brukar ta en vecka att återhämta sig.

Ja, schemat är hårt. I en månads tid har han haft show varje natt och kommit i säng sextiden på morgonen. Uppstigning två på eftermiddagen. Lägg till några rejäla doser alkohol så inser man att schemat är obönhörligt.

Alkohol och oregelbundna mat- och sovvanor. Frågan är: hur gör man för att inte bli smällfet på turné?

- Det är inte lätt. Jag har själv gått upp sju kilo det senaste halvåret. Tricket är att hålla sig i form när man är hemma. På turné är det nog bara rock n’ roll.

Du menar supande?

- Ja. Värst är det i början av varje turné. De två första veckorna är alltid våta. Det kan vara 20 öl och en Kossu vissa dagar. Sen skärper man sig och tar bara några öl per dag. Ännu värre var det förr.

Men han är ett proffs och ställer sig aldrig på scen med mer än tre öl under bältet.

- Allt blir så råddigt och tajmingen dålig annars.

Han är dessutom livrädd för baksmällan.

- Det värsta jag vet. Jag ligger alltid i fosterställning och kallsvettas och kvider och har svår paranoia. Jag brukar ligga och tro att jag har allvarlig cancer.

Rockstjärnan utan Plussa-kort

Men vi spolar tillbaka lite. Senast jag pratade med Lillmåns var när jag ringde upp honom i början av turnén för fem veckor sedan. Han satt i Tyskland och var storartat irriterad. Han hade dagen innan blivit rånad. Så här lät det då:

- Någon jävel bröt sig in i vår turnébuss och rev med sig två väskor. Den ena var Eluveitie-gitarristens. Den andra råkade nu bara vara min. Alla mina kläder, mitt pass och min plånbok är borta, satan.

Han tvingades göra en avstickare till Wien där närmaste finska ambassad fanns för att få ett temporärt pass. Utan en euro på fickan.

- Jag får ta min del av t skjort-försäljningen. Det är allt jag har att röra mig med och det är två och en halv vecka kvar av turnén. Kan bli jävligt, sade han då.

Nutid. Han har beställt sitt körkort, har ett bankkort men resten är fortfarande försvunnet. Rocklivet är inte alltid glamoröst.

- Jag har inte ens Plussa-kort, säger han och stirrar ner i sitt glas fyllt med Fanta.

Det är inte konstigt att Lillmåns i dag är Vreth. Hans CV är lång. Han startade sitt första band Blackout som sjuåring år 1989. Han spelade keyboard och försökte sjunga medan hans kompis Kenneth Nygård trummade.

- Vi körde covers på Scorpions, Bon Jovi och Iron Maiden och spelade in det på band.

Han skrattar till.

- Senast jag träffade Kenneth hörde vi på banden. Det var… roligt.

Svenskfinlands enda metallikon

1998, som 16-åring, började hans karriär sakta ta fart. Det var då som bandet Twilight Moon aktiverades i Jakobstad. Nygård, hans trummis i Blackout var också med. Det var här som Lillmåns vokalistkarriär började. Fast han blev egentligen tvingad att greppa mikrofonen.

- Som basist hade jag minst att göra i bandet så sången föll på mig. Men det var okej. Jag siktade nog på det också.

År 2006 blev Finntrolls förra sångare Tapio Wilska, även känd som sessionssångare på de tidiga Nigthwish-skivorna, sparkad. Lillmåns råkade vara på rätt plats vid rätt tid och tog Wilskas tron.

I dag är Lillmåns den enda frontmannen i Svenskfinland som inom sin genre kan leva på det han gör. Inte så att han är rik, men det går.

- I fjol var det knapert när vi skrev låtar och spelade in den nya skivan och bara gjorde 30 spelningar. Då tvingades jag ansöka om bostadsstöd.

För tillfället är Finntroll bokat fram till oktober, närmast en USA-turné. Det är på turneer banden håvar in pengar i dag. Skivförsäljningen är sekundär.

- Som det nu ser ut så ska jag kunna leva ekonomiskt på Finntroll de tre närmaste åren.

Mathias ”Vreth” Lillmåns har turnerat genom uppemot 200 städer och 31 länder. Hur känns tanken att en dag återvända till lilla Jakobstad och slå sig ner där?

Han skruvar på sig en aning. Profet i egen hemstad är svårt.

- Kanske någon gång men saker och ting har ju ändrat lite nu. Förut kunde jag vara mig själv i Jeppis men nu har det faktiskt blivit lite jobbigt. Det börjar bli svårt att sitta med kompisarna ute på stan i Jeppis en kväll i lugn och ro. Det där stör mig lite. Det var lugnare förr.

Orden är inte en uppblåst rockstjärnas. De kommer från en man som är genomgående tystlåten, nästan urskuldande, och värderar lugn och ro när han inte står på scenen.